úterý 6. září 2016

Tady to bylo!

Víc jak týden po Barumce, zaměstnanci Tesca už hledají vánoční výzdobu od loňska, ale stále to ještě probíhá. Články na webech s tematikou rally, stále nové fotky a videa, na fórech se čile diskutuje. I ta televize sem tam něco ukáže...
 Barumka prostě přes všechny svoje pihy pořád zůstává vrcholem sezóny. A ne jen té sportovní, jak o tom svědčí přehlídka papalášů v letošním ofiko programu.

Ano, je třeba přihřát si polívčičku, dokud to funguje, ono totiž za chvíli může být hůř. Mám na mysli zvláště ten nejcitlivější problém Barumky a to jsou tratě. Už nejednou se stalo, že byli pořadatelé nuceni opustit parádní úseky RZ a hledat náhradu jinde. A mnohdy v tom mají prsty zvláště ti papaláši, kteří se sice neváhají chlubit svou záštitou úspěšné akce, na druhé straně pak o to vehementněji "chrání" zájmy občanů - zvlášť těch co hodně křičí. Přidejme si k tomu tzv. "společenský zájem" a můžeme být rádi, že se vůbec má kde jezdit.
Reneta
Nádherný úsek s veleskokem přes hlavní silnici Slušovice - Všemina vznikl ještě za éry Čubova JZD. V roce 1989 vzal za své při budování tzv. Slušovické dálnice a jako náhražka nám zůstalo torzo s umělým skokem na louce, hrdě označované za diváckou arénu...
Polygon
Dobrá, slavný slušovický polygon byl vždy soukromý a veřejné zájmy zde musely stranou (dokonce se zde nesměli vyskytovat diváci, ale znáte to). Jeho historie je myslím dostatečně známá, konec hořký. Před pár lety se sice objevily návrhy na jeho motoristické využití (škola bezpečné jízdy, nebo tak něco), ale stejně jenom na spodní, méně atraktivní části.
Obůrky
Málokdo si ještě vzpomene na pověstnou vracečku na trati dnes už legendární Pinduly. Dnes už se tam jezdí rovně směrem na Želechovice, silnice na Provodov je po rekonstrukci už příliš velké "letiště".
Podhoran
Ohromující mix všech možných povrchů, včetně brutální šotoliny se potkal s osudem, který je typický pro hodně úseků Barum rally - postupně byl v rámci pokroku vyasfaltován a následně využity jeho některé úseky, které si zachovaly svou hodnotu, ať v rámci Barumky, nebo rally sprintu Kopná.
Podobně to dopadlo na RZ Májová (odbočení v Podkopné Lhotě - viz foto výše), Pindula i Semetín. Naopak, na bývalé RZ Pržno je to prej místy rozbité až moc, ale to jistě nebude ten hlavní problém, proč se sem Barumka ne a ne vrátit...
Hvozdná
A tady je zatím poslední čerstvý kandidát na vyškrknutí ze seznamu perel Barum rally. V rámci budování silnice R49 se bude dotýkat úseku Slušovice - Hvozdná, který se jezdil už v "sedmdesátkách" a jezdí se pravidelně dodnes. Těžko říct, co všechno se tam bude dít, ale ku prospěchu rallysportu to jistě nebude.
Tak mě napadá, že pro budoucnost Barumky by bylo nejlepší, kdyby se i některé silnice vyhlašovaly jako chráněné památky. No jo, ale při dnešním stavu byrokracie by to asi nedopadlo dobře...

1 komentář: