pátek 16. června 2017

Král je nahý

Na tomto místě měl být článek, ve kterém jsem chtěl poukázat na málo známý fakt a to, že BTB tratě jsou ve své podstatě tvořeny soubory ve formátu X, které jdou lehce otevřít v některých 3D editorech (3D Max, Cinema,atd.) a mimo jiné i ve Wallaby.
V průběhu tvorby jsem však zjistil i něco málo zádrhelů, které mě přiměly tento úmysl lehce přehodnotit. Hlavně fakt že objekty, pocházející z X-packů se musí vždy umísťovat znovu, protože nelze zjistit jejich pozici ve zdrojovém modelu BTB tratě, docela snižuje efektivnost takové metody. Přesto je tato metoda velmi užitečná, zejména v případě, že původní BTB-čková trať má dobře propracovaný terén.

Takže si to shrneme:
1. Všechny soubory tratě s příponou X lze různě importovat a využít. Najdeme je ve složce "Objects".
2. Terén se skládá ze souborů, které začínají t_..., ta... a wall... a tyto se v 3D umisťují na správné souřadnice.
3. Soubory začínající obj_... reprezentují stromy, stavby, diváky, prostě vše, co se na terénu nachází. Bohužel neobsahují souřadnice pro jejich správné umístění. Proto se musí na terén rozmístit znovu (což odhaduji na cca 50 - 60% práce). Mám podezření, že souřadnice těchto objektů najdeme v souborech s příponou .xform, ty jsou ale binární a zatím nerozluštěné :-(
4. Teoreticky lze většinu práce udělat ve Wallaby. Ve složce s tratí s názvem "CACHE" se nachází soubor "col.col", který lze nakonec použít při exportu jako kolizi terénu. Někdy to ale Wallaby nevezme a pak se potřebný kolizní model, složený ze všech součástí "drivable" terénu, musí stejně udělat v nějakém 3D editoru. Mimochodem, dva nejčastější důvody, proč Wallaby nenačte mesh jsou tyto:
- omezení formátu X v počtu polygonů (asi 2000 pro jednu mesh)
- použití multitexturingu
Obě tyto věci nemá BTB problém vyexportovat, Wallaby je ale nepodporuje.
5. Program LithUnwrap dokáže části terénu nejen pospojovat, ale opravit UV mapování a optimalizovat mesh. Exportuje do mnoha užitečných formátů a je zdarma (pozor, při převodu do Blenderu si musíme pohlídat stranové převracení v ose X). Neumí ale rozdělit příliš velkou mesh, takže jej používám hlavně pro konverze formátů.
 

6. Blender umí otevřít X formát, ale pouze v textové formě (a po doinstalaci addonu). Je tedy výhodné, když jej chceme použít, exportovat trať z BTB právě v textovém X formátu. Vyřeší se tím i problém se soubory obj_..., které takto neztrácejí prostorové souřadnice. Pak je ale na místě uvážit, zda nebude lepší použití Zaxxonových skriptů. O tom zas někdy příště...



3 komentáře:

  1. Ciao, a little O.t.
    How to start BTB and Wallaby in Win10?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. I'm sorry, I certainly do not use Win10 ;-)
      Wallyby to Win 64bit:
      http://www.rbrtracks.com/viewtopic.php?f=12&t=58#p646

      Good luck.

      Vymazat
  2. Thanks.
    Attacched file arre corrupted..
    No problem.

    OdpovědětVymazat