pátek 20. března 2020

Modrý kvítek

Docela jsem se těšil na začátek letošní domácí rally sezóny a to hned ze dvou důvodů. Zaprvé proto, že v novém roce se mnohé týmy snaží zaujmout nějakou tou novinkou, objevují se nové tváře a všecko je tak nějak jarně slibné. Druhý důvod s tím souvisí - byla vypsána nová (u nás dosud nevídaná) kategore OPEN N, neboli Proto Cars. S ní mají přijít nové vozy a pro mě to může být i vítanou inspirací další tvorby do RBR.
Bohužel ten proklatý K****a virus to všecko nějak zkomplikoval a kdoví jestli to není slabý výraz...
Takže se opět můžu v klidu nerozptylovat od svého staromilství a oprášit nějaký ten projekt, čekající v šuplíku na dokončení.
Třeba, to video o edge-modelingu v Blenderu. Zaujalo mě to už dřív a pořád jsem uvažoval, že to vyzkouším. Z nových aut se mi tenkrát do ničeho nechtělo, ale třeba taková "užovka" Felicia, co s ní začínal Roman Kresta, ta by se mi v RBR hodně líbila.
A tak, jednoho krásného dne, když ještě všecky bacily poklidně spaly v útulných zkumavkách a já jsem si potřeboval orazit od sázení stromů v okolí Zádveřic, jsem sebral odvahu a šel to zkusit.
Prvně je samozřejmě potřeba dostat do Blenderu výkres vozu - blueprint. Měl jsem už dřív jeden, co jsem ho považoval za docela kvalitní. Tak jsem ho importoval (Image as plane) a použil na jednotlivé pohledy. Dokonce to i docela lícovalo, když jsem z něho vytvářel "blueprint box", takovou krabici s rozměry skutečného vozu. Mimochodem, Felicia je prej nějaká modrá kytka z Afriky. Jo?
Začalo to jediným vertexem. Vykopíroval jsem si ho právě z té krabice a umístil do prostoru. Když ho máte označený, stačí při podržení klávesy Ctrl kliknout kam je libo a v prostoru mezi myší a tím bodem se vytvoří hrana (samozřejmě hovořím o práci v Edit módu). Už při tom je dobré mít na zřeteli budoucí členění jednotlivých částí a taky hustotu polygonální sítě.
A tak jsem si vyklikal základní tvar - nejprve plochý (2D), postupně jsem začal zarovnávat a přidávat hrany i do prostoru. Až to začlo nějak vypadat.
Edge modeling spočívá ve tvorbě mřížky, která je nevyplněna plochou. Usnadňuje to orientaci vůči předloze, je to svižné a snadné, ale ne vždy je to nejvýhodnější. Proto je možno použít i fintu s vytažením (extrude) do plochy, to když se označí více než jeden bod (hrana). To už je na úvaze, kde to je k užitku a moc to nepřekáží - já jsem to používal docela málo a tak jsem chtěl mít mřížku před závěrečným vyplněním co nejhustší.
Nemusím snad připomínat, že se pracuje na polovině modelu a ta druhá se získá zrcadlením (modifikátor Mirror).
Když jsem byl s mřížkou jakžtakž spokojen, začal jsem ji vyplňovat plochami (face). U rovnějších ploch se využívá funkce Fill (A+F), u složitějších Fill holes. Někdy jsem vyjímečně vyplňoval i ručně (po jednom polygonu).
Při hledání optimálního tvaru je užitečné prohlédnout si náš model s určitým specifickým materiálem, který pomůže s identifikací nepřesností a chyb. K tomu slouží funkce Matcap, ta nabízí takových materiálů dost. Pro zobrazení hladkého povrchu se používá funkce Shade Smooth, na hrany modifikátor Edge Split.
Vypadá to velmi nadějně, i když ten blueprint jsem možná trochu přecenil. A protože Felicia má takový osobitý design a já jsem si ji chtěl udělat co nejkrásnější, tak jsem se rozhodl, že než dokončím kompletní model, tak prvně otestuju základní tvar karoserie přímo ve hře. To ovšem nejde bez textur. Takže na řadě byla UV editace a tvorba textur v DDS. Zatím jen provizorně.
A zde už je horká přítomnost a první shapetest. Textury jsou opravdu hodně provizorní, ostatní škaredosti i chybějící kola jdou na vrub modelu Favorita, který jsem použil jako základ.
Kola už jsou na svém místě, ale pneumatiky jsou bez textury. Tentokrát je chybka v INI souboru: nepíše se dynamic::tyre, ale dynamic::tire :-)
Opraveno a navíc test dalších typů ráfků. Celkem jich mám připravených šest (Compomotive, KN, Revolution, Speedline a 2x OZ). Filda sice pořád trochu "lítá", ale to spraví nová fyzika.
Tvar karoserie mi ale připadá pořád takový hranatý, bude potřeba trochu korekce...
Zapomněl jsem na kliky u dveří. Ale jinak - že už by to takto bylo dobré?
Potestuju v Zádveřicích a uvidím :-)

1 komentář:

  1. Krasa! Byla by skoda nerozsirit ji do budoucna blatniky:)

    OdpovědětVymazat