úterý 23. dubna 2024

Natural nature clicker

Nedávno jsem otestoval takový užitečný add-on do Blenderu a nedá mi to, abych se nepodělil o nemalé nadšení, které jsem si s ním užil. Týká se to opět "věčného" tématu - scatteru.
Problém rozmísťování objektů si v Blenderu prošel zajímavým vývojem, jehož podstata se nejprve týkala využití částicových efektů a na ně navázaných fyzickou mřížkou reprezentovaných instancí. Následovaly pokusy s využitím rozmístění po křivkách a dokonce i s pomocí Grease pencilu. S příchodem "nového" Blenderu (v2.8) se takový jednoduchý scatter dostal přímo do "základní sestavy" doplňků, které uživatel dostane už při instalaci.
Zatím vrchol v tomto oboru ale předtsavuje využití Geometry nodes, které pracují s navázáním instancí na body rozmístěné geometrickým generátorem jak na ploše, tak i třeba na křivce. Možnosti jsou natolik rozsáhlé a postupy variabilní, že by to zasloužilo podrobnější popis.
Ale o tom někdy příště, teď jsem objevil Nature clicker autora Olivera J Posta. Nutno rovnou říct, že brutální sílu Geometry nodes nemůže překonat, ale k tomu ani není určený. Jeho síla je, jak už název napovídá v kliknutí. Tam, kde GN můžete s určitou přesností ovládat pomocí weight colors, nebo raycastem, clicker umístí vybraný objekt (nebo náhodný z více vybraných) rovnou do místa kliknutí. Namísto množství sází na přesnost a tím se s GN přirozeně doplňuje. Tak to jdeme vyzkoušet.
Add-on nalezneme třeba na Gumroadu a protože se jedná o jeden samostatný PY soubor, instalace je jednoduchá a taková jako vždycky.
V mém Blenderu 4.0.1 se sice nechtěl nechat zapnout, ale restart tomu pomohl. Ovládání najdeme v N-panelu a první, co musíme pro zdar věci udělat, je zvolit objekt, na který budeme sázet (Select ground surface). Pak klasicky vybereme jeden nebo více objektů, které budeme rozmísťovat a můžeme začít (Start clicking). V ostatních panelech si můžeme navolit tradiční hodnoty rotace v ose Z, orientace objektu vzhledem k terénu a taky rozmezí, ve kterém bude add-on měnit velikost sázených objektů. A to i během vlastního procesu osazování.
Prostě, pro jemné dosázení trávy, nebo stromů je to ideální a potěší také funkce, která nám na vybraném objektu zarovná origin na spodek, protože add-on umísťuje objekty originem na povrch groundu.
Co nás může trochu potrápit, to je poměrně obtížná práce v ortografickém pohledu, kdy se osazovaný objekt různě vzdaluje od kurzoru a nejlépe se dá použít snad jen v pohledu shora (klávesa 7). Naopak, velká radost je pracovat z pohledu "kráčejícího muže", kdy je osazování nejpřesnější.
Druhým (ale drobným) nedostatkem je fakt, že pokud nedopatřením kliknete mimo cílový objekt, clicker vás sice upozorní změno vizáže objektu, ale jinak s tím nemá žádný problém a klidně sází i "do vzduchu". Tak je třeba si to trochu nacvičit.
Ale abych zakončil pozitivně - pokud sázíme z více vybraných objektů a zrovna máme pod myší nějaký, který se nám na to místo nehodí, za pomoci klávesy Enter projdeme postupně celou nabídku a vybereme ten nejvhodnější. Clicker sice neumí rozmísťovat objekty parent - child, ale právě tato cirkulace výběru nám umožní jednoduše přidat např. non-movable kolizi, pokud ji máme ve svém výběru zahrnutou.
Takže - díky, díky, díky - Olivere 😃

Žádné komentáře:

Okomentovat