středa 11. července 2018

...jedeme z kopce

Takže, pokud máme ujasněné všecky věci ohledně nastavení parametrů tratě, je načase pustit se do ladění elevace. Tento krok není nezbytně nutný, v nastavení skriptu creatodo máme sice na řádku 31 pár možností jak ovlivnit výškový profil, ale rovnou zde uvedu, že základní nastavení vyhovuje pro většinu "oslích stezek", zvláště pak šotolinových
Může ale dojít k tomu, že se výška terénu "z nejlepšího možného zdroje" podle našeho pohledu prostě nepotká s realitou. Pak nezbývá, než se pokusit tu naši (zajisté správnou) představu realizovat.
Řádek 31 v creatodo.m vypadá asi takto: dar_altura(13,0.25,-0.25,paso,0);
Hodnoty v závorce budou jistě povědomé znalcům starých Zaxxonových skriptů - první je vyhlazovací faktor, který určuje, jak moc bude cesta kopírovat terén. Nízké hodnoty znamenají, že cesta vede přímo po zemi, bez zářezů a náspů, které by ji výškově srovnaly. Třináctka je dobrá volba, ovšem v členitější krajině hrozí, že to bude připomínat spíše horskou dráhu. Tak se nebojte experimentovat, je to snadné.
Pro případ, že se jedná o civilizovanější silnici, zvýšíme vyhlazovací faktor někam k hodnotě 30. Dálnice bude ještě hladší, ale tam se rally vydává jen vyjímečně.
Další dvě čísla určují maximální poměr stoupání a též klesání. Zde uvedených pětadvacet setin je v podstatě dvojnásobek toho, čemu naše ministerstvo otravy (pardon dopravy) na svých značkách říká "nebezpečné klesání". Tak si to přeberte.
Problém nastane, když se nám profil tratě podle onboardu nezdá - například vede cesta zářezem v terénu, nebo naopak více kopíruje okolí a skript to moc vyhladil. Pak změníme nulu na posledním místě v závorce (pořád je to řádek 31 v creatodo.m) na jedničku. V tom případě na nás někde v půlce běhu skriptu vykoukne pár grafických okýnek a opět nic nového pod sluncem.
Zaxxon použil stejný princip úpravy, jako u svých původních skriptů. V hlavním okně najdeme volbu, zda chceme zahájit editaci (n- new), nebo ji přeskočit (e - end). Před zadání volby "n" je nutno z obrázku vlevo dole odhadnout, v jaké vzdálenosti od startu se nachází úsek, který se bude upravovat. Potom si můžeme v okně vpravo nahoře tento úsek přiblížit (myším kolečkem například) a po zadání "n" už levým tlačítkem myši vyznačovat úpravy. Už si přesně nevybavuju, jak to chodilo pod XP, ale v hrdých Sedmičkách se to musí poslepu a výsledná křivka se zobrazí až po ukončení úprav - pravým tlačítkem. Ve skriptu pak pokračujeme volbou "e" ve hlavním okně Octave.
Dobré je, že i když se to napoprvé nepovede, tak můžeme nechat creatodo a tím i dar_alturu proběhnout znovu, kolikrát chceme. Všechny změny se zapisují do texťáku r00 (r01, r02...) ve složce s3_road a jeho smazáním se dostaneme opět k čistým vygenerovaným výškám, to když chceme začít znovu.
To nejlepší jsem si ale nechal na konec - už první spuštění creatodo vygeneruje ve složce Output nejenom objekty tratě ve formátu obj, ale také stejné ve formátu x. Protáhnout je přes Wallaby a cvičně exportovat netrvá tak dlouho a můžeme testovat elevaci přímo ve hře! Usnadňuje to i fakt, že skript už "naklikal" celou driveline i s otočenkou do souborů trk, pak stačí jeden z nich načíst do Wallaby a exportovat spolu s tratí. Tož ščastnou cestu!

Žádné komentáře:

Okomentovat