pondělí 22. června 2020

Klávesové fígle

Letošní "globálně oteplené" léto mě zastihlo na potulkách Komárovem. Ale žádné strachy, určitě nezmoknu. Mám to už všecko pěkně doma v Blenderu.
Takže dnes něco o něm.
Blender je klávesových zkratek plný a staří blenderáci už to znají poslepu, ale ono mi to nedá, takže si tu něco málo poznamenám, i kdyby to bylo nošení dříví do lesa. Jeden si někdy ne a ne vzpomenout...
Například při tvorbě staveb (moje momentální zábava na dlouhé večery), když potřebujeme přetáhnout okraje střechy přes půdorys stavby, tak nejprve oddělíme střechu od zdí (Split - Y) a mírně zvětšíme (S).
Většinou to stačí, ale někdy může být potřeba potáhnout okraj střechy v jednom směru trochu dál. Tak využijeme převrácenou funkci Edge Slide. Používá se to tak, že když pohneme patřičnými body po příslušných hranách (GG), pomocí klávesy C dosáhneme posunu i mimo ty hrany, samozřejmě ve stále stejném směru (viz šipka).
A poslední finta se týká orientace posunu - nastavením transformační orientace z Global na Normal dosáhneme v Edit modu možnosti pohybu elementů ve směru normály (tedy kolmo na povrch), nezávisle na centrálních osách X,Y a Z. Pohyb po normále se dosáhne dvojím zmáčknutím Z, kolmo k normále XX a YY. K čemu to může být užitečné, napovídá obrázek ;-)

Žádné komentáře:

Okomentovat